Isnin, 3 Mei 2010

My 1st DSLR

TOPIC
Hadiah Birthday ke 30: My 1st DSLR – Canon EOS 500D (kit 18-55mm)



SEMBANG 
Nak beranjak dari angka umur 20-an ke 30-an, ntah kenape mindaku ashik penuh dengan pikiran bisnes. Mungkin sebab hari-hari aku kena sepak terajang dengan orang bisnes kot. Aku nak citer kat u all kisah yang tak dirancang, tak diduga beberapa hari menjelang tarikh harijadiku yang ke-30.

1 minggu sebelum tarikh birthday aku kebetulan aku ternampak event camera fair yang kedai tu buat pada 20hb-21hb Mac 2010. .ntah dari mana datangnya power, ringan dan senangje badan ngan mindaku ni pegi beli Camera DSLR kat kedai Bintang Maju, Klang Parade .Aku pegi ari sabtu, dari luar nampak dah macam ada fair kat lobi. masuk lobi je, amoi cun dgn rambut ekor kuda, idung mancung,mata bulat ,,tak ingat bini siot! datang kat aku.Dia senyumje, aku terus “ I Mau U...eh bukan, mau pegi kedai U” ... Dah memang niat dari rumah,so senangjela aku ikut amoi tu pegi........bilik, eh bukan manade, pegi Kedai camera nya la. Aku ingat amoi tu yang serve, rupanya dia pas kat Nyonya pakai Spek Tebal da..K,back to work,focus. Laju je aku cakap berapa offer Canon EOS 500D..Dia tengok atas bawah, “U beli suka2 je ke @ mau serius shoot gambar”..PEHH..rasa macam kena jewer kopingnya. bagi best price RM 3ribu + macam2la sampingan..bila dia keluarkan camera, aku tanyala ‘Nyonya camane mau guna”. Tetiba muka dia yang cam chin Peng tu senyum ala kartun kungfu panda, “I pun honestly tak tau sangat ma”. Apalagi mie , bola tanggung..,” Haiya, lu jual camera tapi u pun tak tau guna ka” . MORALITY- Korang tgk, tak tau pasal camera tak bermakna tak bleh jual camera.Sikap dan cara berfikir yang tentukan.

1st DSLR aku harganya RM 3,080 (RM 3 ribu body + standard lens, RM80 filter lens).... Bini aku bising beli camera mahal gile, tapi ajak makan KFC pun takbleh. (bini aku memang antu Ayam ma). Inilah jugak 1st time selama idup aku pegi Klang Parade (kenape,xpercaya ke..1st time aku bayar parking kat palang guna syiling)..Lps beli, balik singgah makan KFC kat sebelah Klang Parade sebab bini aku guling2 kat lobi nak makan ayam.

Sekarang aku pikir2 balik,1-baru sedar birthday aku dah terlepas, tak celeb apa2pun. 2- Tak tau sebab kenape senangje aku pegi beli camera DSLR ni, cam ada power yang push..3- Tak tau kenape last2 aku makan gak KFC.

SO, aku niatkan camnilah -> Birthday aku yg penuh bmakna ni (umur 30) aku celeb kat KFC dan pembelian camera DSLR tu sebagai Hadiah Sempena Harijadi ku yang ke-30 Tahun, pada 16 Mac 2010 yang lalu, Yang dihadiahkan oleh diriku sendiri! Feweet!!
p/s: Ya Allah adakah jalan rezeki ini yang ingin Engkau berikan kepada hambamu ini

SUMMARY & MORALITY

1- Kini, istilah ‘Masa berjalan pantas’ dah tak relevan sebab masa dah tak berjalan mahupun berlari, tapi dah tak terkejar oleh kita sebenarnya..dah akhir zaman sangat2..

2- Photographer Pro tahap agung yang expert pasal DSLR camera, bleh ke bukak kedai jual camera? Tak pandai shoot gambar,tak bermakna tak bleh jual camera DSLR.Kisah benar kat atas dah buktikan.Maksudnya tiap orang ada kelebihan masing2 yang Allah bagi.Bila kita pandang rendah kekurangan orang ibarat kita pandang rendah kelebihan yang Allah bagi kat dia.(Sorry otai pro kat luar,ini bukan kondem yek, tapi untuk buka minda kita bersama2).
Kepada otai-otai Pro kat luar sana, Sapa nak amik aku jadi murid  ? HeHe...Aku kongsi ilmu aku,korang kongsi la ilmu korang skit..


3- Berkatnya ilmu bila diajarkan, Hebatnya anda bila mengajar orang yang ingin belajar.


4- Ilmu yang banyak ibarat air yang penuh dalam baldi. Kalau anda tak curahkan,ia akan tumpah.Bila dicurah, ia akan terisi semula dangan perkara yang lebih baik. Betul,aku dah rasa.Bila kita curah ilmu kat orang,otak korang rasa ringannje, tak payah pegi bekam...


Kat bawahni gambar – gambar pertama aku sebagai seorang photographer DSLR Canon EOS 500D: nak puji ke kutuk ke, lantak korang lah....enjoy yourself..:) (takpe2 nanti aku dah pandai korang nak tengok gambor aku,aku charge..hehe.)


Review Canon EOS 500D disini








syiling baru tapi mood lama..
strawbery ni nampak cam betul je walhal just gambar kat kotak..
subhanallah..
sunset.ape korang nampak? muka orang..








My 1st sunset...thats why everybody goes to DSLR :)





My 2st sunset..
The Brand..delighting U always




My 3rd sunset..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Positive comment are WELCOME...